LC Waikiki, DeFacto ve Koton yurtdışı tedariğini artırmaya çalışıyor

semaver

Global Mod
Global Mod
Artan maliyetler niçiniyle Türkiye’de fiyat tutturmanın zorlaşması, hazır giysi dalının salgın devrindeki kazanımlarını kaybetmesine yol açtı. Bilhassa yüksek adetli basic eserlerde büyük alıcıların tedarikte bir daha Doğu Asya’ya yöneldiğine dikkat çeken dal temsilcileri, yerli markalar için bile ithalatın artık daha cazip olmaya başladığını aktardı.

Dünya’dan Yener Karadeniz’in haberine göre, salgın sebebi ile değişen tedarik zincirine bağlı olarak Türkiye’ye yönelen hazır giysi siparişleri, taraf değiştirmeye başladı. Türkiye’de artan maliyetlere rağmen memleketler arası piyasada düşen navlun, bilhassa yüksek adetli basic eser siparişlerinin Türkiye’den Doğu Asya ülkelerine kaymasına yol açtı. Son periyotta Fas, Tunus ve Mısır üzere ülkeler ön plana çıktı. Her ne kadar enflasyonist baskı ve resesyon korkuları sebebi ile global hazır giysi siparişlerinde azalma beklense de var olan siparişlerin de kelam konusu ülkelerden tedarik edilecek olması, dalda kaygıya yol açtı.



Dünyanın en büyük fast fashion markalarını bünyesinde bulunduran Inditex, geçen hafta yaptığı açıklamada tedarikle ilgili mümkün meşakkatler niçiniyle Asya’dan alımları artıracağını belirtirken, bir daha Inditex de dahil olmak üzere H&M’in de Türkiye alımlarını yüksek oranda azalttığı hatırlatıldı. Öte yandan, kelam konusu markalar başta olmak üzere Türkiye’den alım yapan büyük alıcıların şimdiden önümüzdeki yılın birinci yarısında da tedariklerini yüzde 15 daha düşüreceği açıklandı. Bölüm temsilcileri, son eser meblağlarında yaşanan artışı sebebi ile yerli giriş düzeyi eser yapan yerli markalarda düşüşün yüzde 15-20’ye ulaştığını belirterek onlar için de fiyat tutturma noktasında ithalatın artık daha cazip olmaya başladığını söylemiş oldu. Bu kapsamda LC Waikiki, DeFacto ve Koton üzere biroldukça markanın yurtdışı tedariki artırmak için çalıştığı kaydedildi.

ARTIŞ SURATI YAVAŞLADI

Hazır giysi dalı, geçen yılın tamamında 20,3 milyar dolar ihracatla rekor kırmıştı. Bu yıl için de 23 milyar dolarlık yıllık ihracat gayesi açıklanmıştı. Kimi kesim temsilcisi bu yıl için 23 milyar dolarlık amacın hala mümkün olduğunu belirtirken bazıları ise en çok geçen yılki sayıların yakalanacağını ya da yüzde 5 artış yaşanacağını lisana getirdi.

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Hazırgiyim ve Konfeksiyon Dal Meclisi Lideri Erdem Fayat, yılın son çeyreği ve 2023’ün birinci yarısında ihracatta düşüşün sert bir biçimde hissedileceğini söylemiş oldu. Fayat, son aylarda hazır giysi ihracatında düşen artış suratının da bunun habercisi olduğunu söylemiş oldu. TÜİK datalarına göre bu yıl nisan ayında yüzde 18,5 olan kesim ihracatı artış suratı, mayısta yüzde 15,8, haziranda yüzde 14,5, temmuzda yüzde 11,6 ve ağustosta da yüzde 10,9’a geriledi.

İSTİHDAM KAYIPLARI BAŞLADI

Fayat, gelişmeleri şu biçimde kıymetlendirdi: “Yılın son çeyreğinde ihracat sayılarında sert bir düşüş bekliyoruz. Yalnızca bu yıl değil, önümüzdeki yıl için de şimdiden belirli başlı büyük alıcılar yüzde 10-15 daha az sipariş vereceklerini lisana getirmeye başladı” dedi.

Fayat, şu biçimde devam etti: “Söz konusu düşüş yalnızca Türkiye’de değil, tüm dünyada yaşanacak. Lakin düşüş oranı Türkiye’de dünya ortalamasının üstünde seyredecek. Bu yılın başından bu yana kur, enflasyonun altında bir artış gösterdi. Bir yandan da parite kaynaklı kayıp yaşıyoruz. İstihdamda önemli kayıplar yaşanmaya başladı. 300-400 üzere önemli sayıda işten çıkarmaların duymaya başladık ve bu daha da artabilir. Biz Türkiye’de aldığımız kararlar ile enflasyonu tutmak ismine dövize baskı yapıyoruz lakin bunun negatif sonuçları da oluyor. Alınan ekonomik kararlar maalesef Türkiye’nin rekabetçi olmasını engelliyor. Salgın periyodunda Uzakdoğu’nun yaptığı basic işlerini yaparken artık onları da yapamaz hale geldik. Bunlar Uzakdoğu’ya gitti. Yalnızca onlarda değil bizde de markalarımız gidiyor. Alt fiyat kümesinde rekabetçi olduğumuz işleri kaçırıp orta ve üst fiyat kümesine mal yapar hale geldik. Başa, yani 2018-2019’a döndük. Orta ve üstte hatta high quality’de de işler çok yüksek. Ancak onların da toplam ihracat ortasındaki hissesi düşük. Kurda düzelme şayet olmazsa, daralmamız dünya ortalamasının da üzerinde olacak.”

Fayat’a göre rekabetçi kur şu an için 21-22 TL civarı.

YERLİ MARKALAR YURTDIŞINA YÖNELİYOR

Türkiye Giysi Sanayicileri Derneği (TGSD) Lideri Ramazan Kaya, yalnızca yabancılar değil yerli markalarda da yüzde 10-20 üzere bir daralma yaşandığını aktardı. Bunun sebebinin artan maliyetler ile fiyatların yüksek kalması olduğunu aktaran Ramazan Kaya, “Bu niçinle biroldukça marka yurtdışı tedariki artırmaya yönelik teşebbüslerini artırdı. Bilhassa mont ve kaban üzere kışlık eserler ile ilgili bir orta Türkiye’ye dönmüşlerdi fakat artık fiyatlar burada yüksek olduğu için bir daha dışarı yöneldiler. Mont fiyatlarındaki artışın sebeplerinden biri de bu aslında” dedi. Bu kapsamda yalnızca Uzakdoğu değil Mısır, Tunus, Cezayir ve Fas üzere ülkeler ön plana çıkıyor. Bilhassa ABD ile Mısır içinde özgür ticaret mutabakatı avantajının da olması, bu bölgelerden tedarikin artmasına yol açtı. Mısır ile AB içinde da vergi uygulaması bulunmuyor. Mısır’dan daha epeyce ABD işleri artabilir” dedi.

Bu durumu markaların mağazalarında da gözlemlemek mümkün. Zara’nın mağazalarında artık 10 eserden 6-7’si Kuzey Afrika ülkeleri menşeili. TGSD Lideri Kaya, bu bahiste ise, “Inditex Morocco, Tunus kullanıyor. İspanya ile fazlaca yakınlar. Bu markalar, hammaddeyi satın alıyor ve bu ülkelerde gönderip dikip, paket yaptırıyor. Pazara yakın ülkelerle coğrafya avantajını kullanıyor. Zira vapur ile 2 saat. Ürettiriyor geri çekiyor. Bu geçmişte de vardı. H&M sıfıra yaklaştı Türkiye’den alımda. Bu usul markalar fiyatı satın alıyor. Fiyatta dolayı Türkiye’deki porsiyonları düşürüyor. Düşürdükleri porsiyonların yerine de Fas, Tunus üzere yakın coğrafyayı koyuyorlar. Ancak dokuma hammaddesi kısmını Türkiye’den alacaklar” tabirlerini kullandı.

UZAKDOĞU AGRESİF FİYAT SİYASETİ UYGULUYOR

Akdeniz Hazır Giysi ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (AHKİB) İdare Şurası Lideri Gürkan Tekin, kesimin ana pazarı olan Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde yüksek montanlı siparişlerin, maliyetlerin altında fiyat veren Çin ve Uzak Doğu ülkelerine kaydığına dikkat çekti.

Küresel iktisattaki negatif seyrin ve resesyon telaşlarının derinleştiğini, Türkiye’de ise güç ve personellik maliyetlerindeki artışlar ile bir arada iplik ve kumaş meblağlarının da yükseldiğini kaydeden Tekin, “Avrupalı moda devlerinin siparişleri günden güne azalıyor. Türk hazır giysi ve konfeksiyon bölümümüzün ihracat, üretim ve istihdamda kayıpların yaşanacağı bir periyoda girmiş olmasından kaygı ediyoruz” dedi.

Tekin, “Girdi maliyetlerindeki artışlar ve Uzak Doğu ülkelerinin agresif fiyat stratejisine karşı kesimimizin rekabet etme talihi gün geçtikçe zayıflıyor. Güç, personellik ve hammadde maliyetlerinin azaltılmasına yönelik devlet takviyelerinde hazır giysi ve konfeksiyon bölümüne müspet ayrımcılık yapılmasını bekliyoruz. İstihdamın korunması ve finansmana erişimin kolaylaştırılması bahislerinde pandemi periyodundaki üzere takviyelerin verilmesi bölümümüzün ayakta kalması için hayati ehemmiyet taşımaktadır” diye konuştu.

Okumaya devam et...
 
Üst